Otázka:
Dobry den, prosim Vas o radu a informaci. Koupil jsem si na vystave Praga
2008 katalog Michel Severní Evropa 2007/2008. V casopise Filatelie jsem se ale včera docetl v článku o katalozích Michel, že "pokračuje stará bolest s katalogovými cenami". Je tam zmíněno, že nejde o ceny netto, tedy tržní, že je třeba je přepočíst určitým koeficientem, bohužel nejednotným i v rámci jednoho státu (jinak u klasiky, jinak u meziválečných, jinak u dosud platných emisí). Jsem zvyklý pouze na katalogy Pofis, s Michlem zkusenost nemam, poridil jsem si ho poprve... Muzu Vas poprosit o informaci, jak se tedy ceny prepocitavaji, jake jsou ty zminene koeficienty, vubec si s tim nevim rady...
Dekuji moc za informaci
V. Vojtíšek
Odpověď:
Obecně se dá říci, že cenové rozpětí u známek Skandinávie je zhruba 0,50 - 8 Kč / Michel Euro (přesněji za katalogový bod). To je samozřejmě velké rozpětí - a bez tržních zkušeností není snadné se v tom orientovat. Naši předchůdci říkali, že jedna Michel marka = cca 2 Kč, tedy 1 Michel Euro by mělo průměrně odpovídat asi 4 Kč. U neupotřebených novinek je to více, u razítkovaných běžných známek naopak výrazně méně. Zpočátku by asi bylo nejlepší trochu se porozhlédnout po obchodech, burzách, aukcích a na internetu a zjistit, za kolik tu kterou známku či sérii jednotliví prodávající nabízejí - nebo naopak vykupují. Brzy zjistíte, že rozdíly jsou velké a že údaje na cenovce jsou někdy spíše zbožným přáním, než realitou.
Stará zkušenost říká, že koupit něco draze je ta nejsnadnější věc na světě.
A protože dnes je na filatelistickém trhu pánem jednoznačně zákazník, můžete si vybírat, smlouvat a porovnávat. Univerzální recept ovšem neexistuje - za své dobré peníze si tu nejvýhodnější koupi musíte prostě vyjednat sám.
Ubezpečujeme vás, že to nebude přehnaně složité - a přejeme vám v tom hodně úspěchů!
Profil